klik untuk menang

Selasa, 9 April 2013

Nazar yang wajib atau tidak patut dilaksana







Tidak dikira nazar/ sumpah nazar

-Tidak baligh
 Cth : "Sumpah mak, saya tidak pergi mandi sungai." (budak umur 8 tahun)

-Nazar dengan perkara haram (sememangnya haram dibuat)
 Cth : Aku bernazar hendak hantuk kepala ke dinding.

-Nazar dengan perkara wajib (sememangnya wajib dibuat)
 Cth : Saya bernazar tahun ni nak pakai tudung dan tutup aurat.

-Nazar lalaj dengan perkara bukan ibadah
 Cth : "Aku taknak tengok muka kau lagi! Jika aku bercakap dengan kau, aku bernazar akan jalan berkaki
          ayam pergi pekan!

-Nazar dengan perkara makruh
 Cth : Aku bernazar takkan bercakap dengan kau hari ni.

-Nazar dengan perkara harus
 Cth : Saya bernazar taknak makan kerang lagi.


Dikira nazar/sumpah. (wajib laksana)

-Nazar tabarrur secara mujazah
 Cth : Aku bernazar jika dapat tukar tempat kerja, aku hendak puasa 10 hari.

-Nazar tabarrur secara mutlak
 Cth : Syukurnya! Jadi aku bernazar hendak sedekah separuh gaji kepada rumah anak yatim.

-Sumpah cukup syarat
 Cth : Demi Allah, saya berjanji menghantar duit RM300 setiap bulan kepada emak.

-Nazar lalaj dengan perkara sunat
 Cth : Kalau aku merokok lagi, aku akan berpuasa sebulan.


-Aku Menulis Untuk Berkongsi Pandangan Dunia-

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...