klik untuk menang

Rabu, 10 April 2013

Tinggalkanlah solat.....






Imam Ali bin Aqil al-Baghdadi seorang ulama besar mazhab Hanbali di Baghdad. Selain pandai dalam  ilmu-ilmu agama, beliau juga sangat cerdas.

Suatu hari, seorang mengadu kepadanya : "Saya membasuh tangan dalam wudhuk tetapi saya mersa seperti belum membasuhnya. Dan saya bertakbir tetapi saya merasa belum bertakbir."

Ibn Aqil berkata : "Tinggalkanlah solat. Anda tidak wajib solat." Setelah orang itu pergi, orang bertanya kepada Ibn Aqil : "Mengapa tuan menyuruhnya meninggalkan solat? Bukankah solat itu wajib?"

Ibn Aqil berkata : "Orang yang telah bertakbir namun merasa belum bertakbir ialah orang gila. Orang gila tidak wajib solat."

Pengajaran :
Was-was itu satu penyakit. Jika selalu dituruti, ia boleh membawa kepada penyakit gila. Oleh sebab itu teguhkanlah hati dan abaikan was-was dalam segala perkara.




-Aku Menulis Untuk Berkongsi Pandangan Dunia-

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...