klik untuk menang

Khamis, 11 April 2013

Mesti baca : Kisah si Bahlul yang sangat waras




Di kota baghdad dahulu, ada seorang lelaki bernama Bahlul. Orang ramai menyangkanya gila, padahal beliau tidak gila. Malahan beliau sangat waras. Hanya cara berfikirnya sahaja berbeza dengan kebanyakkan orang.

Sari al-Saqati bercerita : "Suatu hari aku melintas suatu tanah perkuburan. Lalu aku dapati Bahlul berada di situ. Beliau duduk bersila di tengah-tengah perkuburan. Tangannya bermain-main dengan Tanah.

 "Wahai Bahlul, di sini engkau rupanya!'

"Ya. Aku tengah duduk bersama sekumpulan orang yang tidak pernah menyakitiku. Jika aku meninggalkan mereka pula, mereka tidaklah pernah mengumpatku."

"Tahukah engkau wahai Bahlul, harga bijirin sekarang tengah mahal?"

"Demi Allah aku tidak peduli walaupun harga sebiji gandum semahal satu gram emas. Tugas kita adalah untuk beribadah sepertimana yang Allah perintahkan. Tugas Allah lah untuk memberi kita rezeki sepertimana yang Ia janjikan."

**Diceritakan oleh al-Hafiz Ibn al-Jauzi dalam kitab sifat al-Safwah.

PENGAJARAN : 
Kita sering kali melupakan Allah dalam kehidupan. Kesannya kita mudah tertekan dan putus asa apabila ditimpa kesusahan. Padahal semua yang berlaku tidak akan terjadi tanpa izin Allah. Jika kita melaksanakan tugasan kita sebagai hamba, Allah akan menunaikan janjinya sebagai Tuhan.
-Aku Menulis Untuk Berkongsi Pandangan Dunia-

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...