klik untuk menang

Ahad, 17 Oktober 2010

~hArGAi HidUp iNi~

Aku leka melihat anak-anak kecil di hadapanku. sungguh girang mereka bermain sambil diselang-selikan dengan gelak ketawa. tanpa menghiraukan keadaan sekeliling mereka terus bermain, bermain dan terus bermain. melihat keadaan tersebut, terasa ingin sekali aku kembali ke zaman itu.

"menjadi kanak-kanak itu seronok, tak perlu memikirkan tentang masalah dunia, masalah cinta ataupun wang. dan juga tak perlu memikirkan tentang apa akan jadi pada hari esok dan hari2 seterusnya". cemburu? Ya, mungkin. kadang2 terlintas perkara itu di fikiranku. menjadi seorang yang meningkat dewasa bagiku terlalu rumit. terlalu banyak perkara yang perlu difikirkan dan diselesaikan.

Tetapi apabila kewarasanku kembali seperti biasa, aku berfikir, untuk apa aku perlu cemburu. bukankah aku pernah menjadi seperti mereka dan sekarang aku sudah mengalami peralihan dalam hidup. sekarang masa untuk aku memikirkan tentang masa depan dan tentang hari2 yang akan datang. bukankah masalah itu mematangkan kita? yang penting macam mana cara kita menghadapinya.

Teringat kata ibuku " masalah tak akan pernah habis. kalau kita terus memikirkannya pun masalah itu tak akan selesai. berdoalah pada Allah, insyaAllah Allah akan memberi jalan kepada kita. selain itu bergembira dan hargailah hidup yang Allah berikan ini". nasihat yang aku rasakan cukup bermakna, tapi bolehkah aku?
-Aku Menulis Untuk Berkongsi Pandangan Dunia-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...