klik untuk menang

Selasa, 19 Mac 2013

Hantu Rejoice







Masa aku dalam umur 9 tahun macam tu, maksu aku (adik kepada mak) nak kahwin, jadi aku satu family balik la kampung. Rumah tok aku ni kat Kedah, kira dalam kawasan kampung la. Tahu sajalah kalau ada kenduri kat kampung ni memang suasananya meriah, malam sebelum kenduri memang semua sibuk la nak pasang khemah la, siapkan itu la, ini la.

Aku pulak masa kecik-kecik dulu memang rapat dengan sepupu aku sorang ni, umur sama baya dengan aku, perempuan. Kemana-mana je memang berdua. Biasa la, time budak-budak macam ni mana nak tolong orang buat kerja, yang kami tau main je la. Sepupu aku siap bagi idea letak ais batu dekat mata supaya taknak bagi mengantuk. Konon-konon nak berjaga sampai pagi la. Aku pon apa lagi ikut je la. Dua-dua pulun tenyeh kt mata.

Tapi hasrat kami tak kesampaian, bila dah tengah malam kena paggil masuk tidur, sebab tak ada sapa nak berjaga. Kami tido dengan tok kat depan ruang tamu. Jadi bila tidur tiga orang sorang saja la boleh tido tengah-tengah. Apalagi berebut la aku dengan sepupu aku ni, last-last dia menang, jadi aku kena la tido tepi. Ok, fine!

Masa aku tidur aku lepaskan rambut aku melepasi bantal, rambut aku ni panjang. Lama ja sikit, aku tengok semua orang dah tidur, aku sorang je terkebil-kebil. Langsung tak boleh nak lelap. Masa tu perasaan menyesal datang dalam diri aku. Kenapa la aku gatal sangat ikut tenyeh ais kt mata aku, aku ni dah la jenis susah tidur, sepupu aku ni takpa la, senang je dia tidur. Bagi satu guni ais pon takpa kot. Lepas golek kanan, golek kiri baru la mata ni boleh lelap.







Entah pukul berapa aku terjaga, aku taktau jam pukul berapa masa tu. Rumah tok aku memang bila nak tidur je akan tutup semua lampu, jadi gelap la, Aku buka mata sikit, tak nampak apa-apa. Time aku terjaga tu aku rasa ada 'sesuatu' tengah main rambut aku. Macam orang tengah belai. Perlahan-lahan ja 'dia' belai. Mata aku still pejam, dada aku berdebar dah. Aku punya la takut, aku memang taktau nak buat apa, aku tak ingat aku ada baca apa-apa, cuma yang aku ingat aku mintak cepat-cepat la aku tidur balik. Pastu aku tak ingat apa dah, mungkin aku dah tidur balik.

Esok hari tu aku tak cerita kat sapa pun, sebab aku dah lupa. Pastu bila malam aku dengan sepupu aku ni tidur lagi dengan tok, kali ni giliran aku pulak tidur tengah-tengah. Time nak tidur sekali lagi aku nak lepaskan rambut melepasi bantal, tapi sepupu aku terus halang, dia tak bagi. Bila aku tanya kenapa, dia terus bagitau yang mak dia cerita tak boleh lepas rambut, nanti hantu main. Aku pon apa lagi, terus terkedu. aku pun cerita la apa yang jadi kat aku malam semalam. Last-last kitaorang dah sama takut, jadi malam tu dengan seterusnya kami tidur dengan family sendiri ja. Memang tak berani dah nak main-main sampai tengah malam, dah insaf agaknya. Sampai sekarang bila aku dah besar, sampai dah kahwin pun, memang aku takkan sesekali biarkan rambut aku lepas. Kalau lepas pon aku tidur dengan tindan rambut sekali. Aku memang sampai sekarang tak berani dan tak boleh lupa. Pengalaman tuuu.

p/s : ini cerita betul, tengok muka aku.. seriusssss ok.




-Aku Menulis Untuk Berkongsi Pandangan Dunia-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...